Thursday, April 23, 2020

KEBAIKAN DAN CARA GUNA MAE-i

Hai Assalamulaikum reader . Alhamdulillah diberi kesempatan untuk menulis posting pada kali ini walaupun semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ni admin busy dengan kelas atas talian, persiapan raya , menyediakan juadah berbuka puasa . haahaaha so tidak apaa untuk reader sekalin, saya sanggup menulis dengan ikhlas hati . hehe harap korang enjoy dengan posting kali ni .

actually posting kali ni sendu sikit bagi yang minat membaca pengalaman dan cerita menarik.. tapi kali ni saya akan kongsikan cara / toturial yang korang tidak tahu lagi . hehe mostly ada yang tidak tahu kan? 

MAE-i 

apa itu MAE-i ?



MAE adalah dompet (WALLET) digital yang didatangkan oleh Maybank. sedikit informasi untuk korang hehe MAE ni singkatan kepada MAYBANK ANYTIME EVERYONE. banyak fungsi MAE ni salah satu memanglah dapat asingkan duit daripada simpanan maybank kita.. So dalam akaun Maybank2u korang ada dua simpanan iaitu saving account dan mae.




Okay selain itu korang boleh guna GRpay untuk bayar dimana2 sahaja yang menyediakan scan payment yaa. Apa yang saya suka dia kadang tawarkan cashback . so if korang bayar RM100 . duit dalam wallet mae korang akan keluar RM100 tetapi korang akan dapat cashback RM20 . So baki wallet korang hanya berkurang RM80 . Berbaloi bukan?

hehe cashback yang saya dapat .. 20% guyss ! siapa nak bagi kan?


Selain tu juga banyak diskaun dan promosi yang ditawarkan sekiranya korang beli dan bayar menggunakan mae... promo termasuklah "Food & Beverage" , "Health adn Beauty". korang hanya perlu tekan ikon SCAN lepas tu tekan QR PROMO . So situ pilih lah product yang ada promo yang korang berminat. 


TAAAAPIIIIIIIII..........

ramai yang keliru cara nak keluarkan duit dari MAE secara transfer tanpa QR code ..
Okay sekarang kita buat toturial ringkas untuk keluarkan duit daripada MAE-i

1. Download apps Maybank2u dekat phone korang dan pastikan korang dah login yaa..
mesti sama macam dalam gambar ni kan?



2. Korang tekan "M" kuning dekat bawah sekali untuk msauk dalam akaun wallet korang. lepas tekan dia keluar macam ni bukan?



3. okay untuk masukkan duit , heret butang wallet yang dekat tengah tu KE BAWAH yang bertulis MONEY IN .. tapiii.. sekarang kita buat cara untuk keluarkan duit.. so heret WALLET ke atas yang ada sign MONEY OUT. dia akan keluar seperti gambar di bawah

cara heret

lepas hold.. automatik keluar macam ni..



5. soo keluar macam gambar di atas, korang tekan SEND MONEY ..

6. Okay next tekan TRANSFER TO A BANK ACCOUNT

7. okay keluar macam gambar di atas .. korang pilih transfer to own account kalau korang nak pindahkan duit dalam saving maybank yang sedia ada dalam apps maybank2u.. kalau korang nak transfer pegi bank lain.. korang pilih lah yang di bawah..

okay untuk kes sekarang, saya akan pindahkan duit ke akaun saving saya yang ada dekat dalam ni (maybank)

btw, jangan gelakkan nilai dekat dalam tu mm . dah nak raya kan faham-faham je laa ..
8.okay then, CLICK akan yang dipilih dan automatik keluarkan minta amaun yang nak dipindahkan lepas tu tekan OK..

pastikan nilai cukup yaa . HAHAHA


9. okay dah siap masukkan nilai boleh la PROCEED..... tadaaaa
jgn lupa letak reference number.. korang letak je 12345

So sampai sini sahaja perkongsian untuk posting kali ini.. saya harap reader dapat faham apa yang saya sampaikan.. semoga bermanfaat.. saya minta maaf kalau ada terkurang dalam penulisan posting kali ini. hehe

Assalamualaikum....







1 comment:

  1. Salam Aznur,
    Good sharing! dalam era skrg ni mmg kita kena familiar dgn apps cashless yg mcm ni so that tak perlu dah nak bawa tunai ke sana sini. but tbh, so far saya lebih gunakan debit card or m2u shj. maybe boleh explore juga e wallet ni so dpt cashback kan :D
    Good job!

    ReplyDelete