Thursday, March 12, 2020

Pengalaman Di UKM

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Harap yg membaca ni sihat selalu . hehee selit sedikit doa   kan baik  .. Okay mcm biasa la .  kita kan newbie dalam blogger.  ini adalah blog kedua saya.. hehe .

Okay kali ni kita nak cerita tentang  kehidupan di ukm.  iaitu sambungan untuk posting pertama.. Haa posting pertama saya cerita tentang permulaan kehidupan di ukm.  so kali ni saya nak share pengalaman yg telah saya ikuti dan alami semasa semester 1 di ukm..

Okau di posting ni saya akan cerita dan fokus tebtang apa yg saya tertarik apabila saya termasuk dalam sebuah group whatsapp volunteer jasmine. nak share sedikit,  Program ni bukanlah program kolej.  kalau kat u kita bebas join bermacam2 program. berbeza,  program kolej untuk kita dapatkan merit . haa bagi yg x join apapaa program bahaya yeee . boleh kena buang kolej.  haaa nak stay mana lepas ni.  Okay berbalik kepada cerita yg asal .. Program volunteer ni dibuat berasaskan utk membantu anak2 yatim yang bertempat di Rumah Bakti Nur Ain , seksyen 2..

Pemandangan di pagi hari sebelum bertolak ke rumah bakti nur ain... 

untuk perjalanan tuu kitorang naik bas   dekat ja . hanya mengambil masa  lebih kurang 10minit..

untuk pengetahuan korang .. rimah bakti tu  tidak la besar sangat.  hmm dia hanya sebuah rumah yg menempatkan beberapa anak yatim dalam 25 orang adanya berumur belasan dan yg paling muda 4 tahun..



Banyak aktiviti yg kami jalankan . mulanya kami mengemas dan menghias bilik2 abak yatim . heheh bukan nak tunjuk baik.  just nak cerita sedikit pengalaman.  kut2 ada yang nak cuba libatkan diri untuk sukarelawan.  hehe kann isi hujung minggu anda.. 

okay dah .. selepas tuu kita buat aktiviti untuk menghiburkan dan mengasah bakat anak2 yatim serta menggalakkan mereka pandai dalam pengucapan awam.. 

antara aktiviti yg kami jalankan adalah.. 
Teki teki , menghasilkan sesuatu untuk mencintai hidupan laut dan bercerita sesama fasi dan anak2 yatim


Gambar diambil ketika menghasilkan hidupan laut menggunakan barang terpakai..


Ni adik yg paling aktif kat program ni hehe . ada2 ja dia nak cakap 


Okay ni adik danial yang nampak pendiam.  tapi diantara semua . dia yang matang.  

..
adik sporting kita.  belum habis soalan dah ad jawapan.  hehe



nak tunjuk sikit hasil tangan anak2 yatim.  hehe kretif kan diorang..


okay last ok ini adalah akak2 yang terbaik utk korang di rumah bakti nur ain .  . hehe nak show of sikit

haaa kita dah smpai penghujung posting kali ni.. nak cakap alhamdulillah tetiba pula terlibat dalam program kesukarelawan.. bukan nak show of.  taoitnak tunjukkan kalau ad masa kosong isi la dengan perkara berfaedah.  kalau bukan untuk kita . mungkin berfaedah untuk orang lain .. 

Apabila rerlibat dalam program sebegini .. bukan sahaja dapat menambah pengalaman dan kemahiran . tapi dapat memambah kesedaran .. di mana saya telah mendengar banyak kisah dari anak2 yatim tersebut . ia sungguh menyayat hati .. sda yg kehilangan ibubapa . ada juga ibu dan ayah tidak mampu merawat mereka.  dan terpaksa menghantar mereka ke rumah bakti ni .. mungkin itu penyelesaian yang terbaik.  berbanding membiarkan anak terbiar . . apapun kita kena bersyukur dengan apa yang kita miliki . apabila kita merasa susah . ada lagi yang lebih susah. 


Akhir kata dari saya..












1 comment:

  1. Salam Aznur,
    Few misspell again here and there. pls check and correct that. I thought i have read about this earlier then i realized it was your friend's posting :D congrats for participated in this kind of program. Good job and keep it up!

    ReplyDelete