Wednesday, March 18, 2020

GUNUNG BEREMBUN, NEGERI SEMBILAN



HELLO semua..
 Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Okay posting kali ni aku nak cerita sedikit warna kehidupan aku dalam kelab Extreme-C KUO. Pada mulanya aku mengikuti interview untuk memasuki kelab ni. Seperti yang dikenali aku seorang yang tidak aktif dalam aktiviti lasak terutamanya bersukan. tetapi apa first impression ak terhadap kelab ni more to hiking, climbing and explore alam semulajadi sebab dah nama dia extreme kan . hehe ๐Ÿ˜ . Hehe nak kongsi satu rahsia laa, masa interview tu punya la malu sebab eja "Extreme-C" pun salah sebab ikut dengan kawan sebelah walaupun ak dah nampak ejaan dekat carta organisasi. haa pengajarannya sini jangan ikut orang , sebab mereka belum tentu betul . hehe confident level kita ada...๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜Ž

Haaa bangun pagi sebelum buka pintu dapat kertas merah ni yang menyatakan TAHNIAH ! rasa nak melompat rasanya even aku rasa ak tak terpilih sebab masa interview tu banyak la yang x menunjukkan yang ak ni layak . hehe at least dapat la juga kan masuk kelab ni
 . yang tepi tu lambang kelab kitorang .. hehe extreme kan ??๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜Ž

Okay... posting kali ni kita fokus di mana bagi ahli baharu kami diwajibkan mengikuti hari interaksi kedua di gunung berembun .. yang pertama kami buat kat sekitar UKM iaitu explorace yang extreme.. hehe semua benda nak extreme. yang kedua lagi extreme..

  

ni gambar kita bertolak malam pada anggaran pukul 10-11 malam . Perjalanan daari ukm ke simpang kampung yang terletanya gunung berembun lebih kurang sejam lebih disebabkan ada kesesatan sedikit. Apapaun kami terpaksa turun dari bas oleh kerana jalan terlalu kecil dan sukar untuk bas lepasi ( gambar kanan tu bs accident sikit disebabkan jalan terlalu sempit dan curam n banyak jurang . so jalan kaki hingga ke kaki gunung ja la jawabnya. sesampainya aku dan yang lain di kaki gunung dalam pukul 3 pagi semua kesejukan dan nak melepaskan air kecil sebelum memulakan hiking untuk ke camp site. so, semua turun sungai beramai- ramai mengikut jantina. hahhaha lucu bukan? . .

btw, ini pengalaman pertama aku naik gunung yang tinggi dan mencabar HAHAHA  , apa yang ak fikirkan camp site tu dekat dan tidak la tinggi sangat. Rupa rupanya sataraf dengan aku naik bukit tinggi. waktu itu rasa mengantuk sangat + bag yang berat + gelap + sejuk + jalan yang sempit + jalan yang sangat curam + Pacat (sejenis haiwan / lintah ) ada dimana-mana . Semua aku lalui dalam satu masa ๐Ÿ˜ญ..

Okay setiba nya kami di camp site yang mengambil masa bejam- jam ๐Ÿ˜ญ . kitorang bergegas cari tempat yang sesuai dan pasang khemah masing-masing disebabkan waktu tu subuh dah dekat. So waktu tu memang kami rehat sekejap dan ada yang langsung tak rehat. Gambar tak sempat nak ambil sebab terlalu penat dan gelap.

selepas subuh , kitorang terus hiking menuju ke gua kambing. gua kambing tu pertengahan antara camp site dengan puncak gunung berembun. Subuh tu kita tak mandi lagi hahahaha sambung hiking..  rasa segar juga la sebab aku rasa perjalanan tu terlalu extreme dalam seumur hidup aku . kita tak boleh berenti sebab takut nanti ada yang tertinggal, so berenti rehat tu boleh dala 3, 4 saat macam tu, hiking dan hiking punya tinggi maka sampailah kita kat gua kambing . 

  
belakang tu gua kambing . alamak tak ternampak pula. you gais boleh google yaa . 

btw kat gua kambing ni ada satu air haa situ la kitorang ambik air untuk minum and one more thing ak baru tahu bila kita buat aktiviti lasak dan menyebabkan pengeluaran peluh kita tak perlu pun buang air kecil . hehehe ceteknya pengetahuan aku beru tahu benda tu . 

  
haa ni dia air gunung yang sedap, fresh dan paling penting sejuk . rasa fresh ja tekak minum air gunung yang boleh refill ni . ๐Ÿ˜š

Lepas rehat dalam sejam macam tu kitorang sambung pendakian kitorang untuk menuju puncak . 


"Curam mata memandang curam lagi mental fizikal yang koyak ni mendaki gunung ini"



















1 comment:

  1. Salam Aznur,
    Awat mcm ada tergantung ni? tak ada closing. anyway, penceritaan yg menarik. cuma saya nak awak betulkan part ejaan aku tu. ada yg awak letak ak sahaja. saya xnk ada bahasa wechat dlm posting blog ni ya :D
    Good job anyway, keep it up!

    ReplyDelete