Saturday, May 23, 2020

KFC MALAYSIA PILIHAN SAYA

Hai assalamualaikum hehe kembali lagi bersama saya dalam penulisan saya yang kedua belas.. terimaa kasih kerana sudi singgah di blog page saya yang tidak seberapa ini . 😊

SO topik kita pada kali ini apa ? haa mesti korang dah tahu kan sebab tengok tittle posting ni . huhuhu takpa kali ni suprise tak jadi. Okay dah , kali ni saya nak cerita tentang KFC

KFC ?

                         Kentucky Fried Chicken adopts plant-based 'chicken' | RetailDetail

Mesti lah korang tahu kan alahai siapa saja la yang tak makan kfc hmm TAKDA SIAPA ! kecuali dia tak boleh makan ayam . memandai ah

mesti ada yang tak tahu kepanjangan KFC tu apa.. sebab tahu sebut KFC saja .. kfc kfc kfc ...

Kentucky Fried Chicken . haa ni kepanjagan dia


okay nak cakap sejarah KFC ni mesti la dari barat kan hehehe asalnya makanan ni dari Amerika Syarikat yang diasaskan oleh Kolonel Harland Sanders. kenapa singkatan (KFC) tu muncul tahun ? hahaha saya pun tak tahu la korang. datang tanpa alasan mungkin sebab nak memudahkan letak board kut macam mcdonald's adalah M 😆

so ni kedai pertama di Corbin pada 1930

mostly pelanggan untuk di restoran ini adalah pelancong yang singgah yang sedang dalam perjalanan jauh seperti ke Florida. Namun, apabila lebuh raya lebuh raya interstate 75 dibina so takda pelancong dah yang lalu situ akhirnya pelanggan Sanders pun semakin dan sangat berkurangan.. akibat daripada itu sanders pun menjula permis tersebut.. tapi korang permis tu bukan nama kfc tapi guna nama Harland Sanders Court .. 

Tapi dengan usaha beliau, beliau tak putus asa .. beliau tetap pergi menjual ayamgoreng  ke serata amerika di mana-mana pimilik restoran yang inginkan. lepas tu seorang pengusah Salt iaitu Pete Harman menerima pelawaan Sanders. Pete ni individu pertama yang menerima pelawaan sanders.

MAKA.. wujudlah restoran "Kentucky Fried Chicken" atas kedua- dua usaha iaitu Sanders dengan bantuan Pete dengan slogan "it's finger lickin' good" hahaha btw nak selit sikit masa saya kecik dulu sayan ingatkan lickin' tu LICIN . HAHAHA bijaknya saya hahahaha .. 

Restoran pertama KFC di 1952

okay  bilaa pula KFC masuk ke MALAYSIA ?
 pada 1973 KFC pun mula lah masuk dan membuka cawangan yang pertama di jalan Tunku Abdul Rahman, Kuala Lumpur dan berkembang sehingga kini. nak kata daerah mana ja yang tak ada KFC .. ada dalam satu daerah 2/3 cawangan betul tak hmm. Alhmdulillah KFC masuk ke Malaysia, cuba bayangkan kfc tak masuk jauh kita nak pergi ke amerika untuk makan kfc HAHAHA . 

actually korang jangan heran snagat kenapa saya buat posting KFC pada kali ini. sebab kfc adalah makanan kegemaran saya. hahahaha maaf korang kalau posting kali ni membosnkan (hm tapi adakah semua posting saya membosankan ? ) 😣

ah tu nak cakap saya memang suka sangat makan kfc . kawan2 saya HANA QILAH dan ERNA sampai muak makan kfc sebab ada satu masa dalam seminggu saya makan kfc 4 kali . hmm diorang pun muak dan mereka kata mereka tidak mahu teman saya makan kfc lagi 😌😌 apa salah saya . salah ka saya makan kfc . 




                                                               kfc itu sangat sedap



hehe ada juga gambar makan dengan mereka HANA QILAH ERNA 
selfie takda hm


dan makan lagi......


pun makan lagi.. btw ni saya kata makan cashier tu pegi bungkus pula hm takpa la


hehe fiqah dan rose


masa kena quarantine hmm


btw kalau saya makan sorang2 saya kena bungkus sebab kalau makan sana tanpa rakan memang sangat sendu hmmmmmmmmm.





                                      luahan budak seketul hana yang comel . hehe


saya jenis cepat muak kalau makan ayam . tapi KFC saja saya suka HAHAHA maaf la korang saya memang suka hm tak salah kan hm . kegemaran saya dari dulu hm . walaupun korang muak tapi saya tak hm .  . lagipun kalau nak compare dengan Mcdonalds dengan texas chicken kfc lebih murah kan ? and spicy dia okay taklah macam mcd yang spicy sangat hmm . bagi yang suka spicy memang better mcd laa . so korang itu sahaja dari saya hehehe assalamualaikum. maaf atas kurang dalam posting pada kali ini ...

💓






1 comment:

  1. eh post ke 12 dh ke ni? Ya Allah tak pernah lagi saya jumpa repeat kfc smpai 4 5 kali seminggu hahaha. tahap parah dh ni obses dh. nasib kurus je kan. time bujang boleh la repeat 45 kali pun. dh kawin anak berderet nnt, nak makan sebulan sekali pun susah unless kawin anak dato ok la keke. jk jk. so enjoy while it lasts ok. kfc tu tak bersalah. saya pun suka. tp xleh la makan selalu. senang gemok hehe. cute sharing btw :D

    ReplyDelete